Og jeg skal sige dig hvem du er. Klæder skaber folk. Den rigtige størrelse BH giver dig barm. På 30 sekunder kan du sælge din vare. Eller kan du?
Forleden dag, var jeg ude efter et sæt nyt undertøj, som jeg skulle have på til mit Reumert outfit (vintage sort 50´er underkjole. Købt i Berlin for et par år siden) og entrerede en af Frederiksbergs velassorteret lingeri-forretninger. Valgte nogle sæt ud og gik i prøverummet. En meget vaks ekspeditrice var i gang med en kunde, inde i det andet prøverum og skulle vejlede denne kunde til et sæt undetøj. Her vil jeg lige indskyde. Langt de fleste kvinder, vælger en forkert størrelse BH. Ofte alt for stor, fordi de er bange for den skal sidde for stramt på ryggen. Så der kommer de her små deller i siden og på ryggen. Ekspeditricen forklarer kunden, der er utilfreds med størrelsen, fordi den giver deller på ryggen, hvorfor det er den rigtige størrelse hun har på.
”Hør her. Jeg er 26 år og jeg har dem også. Hvis jeg så dig på gaden, ville jeg ikke tænke; ”sikke deller hun har på ryggen”. Næ, jeg ville tænke, ”der går heldigvis en kvinde, der forstå at købe den rette BH.” Husk en BH er ligesom et par cowboybukser. Den skal sidde stramt fra starten, for den skal gåes til.”
Jeg var solgt. Ung kyndig sælger, der viste hvad hun talte om. God og brugbar vejledning. Helt igennem en god salgstale.
Kan du på et minut fortælle, hvad du sælger og hvorfor?
Prøv. Det er en god øvelse, at koge det ned til cirka 30 sekunder. Den kaldes også elevator-talen. Hvis du mødte et menneske i en elevator, der spurgte dig, hvad du lavede og havde cirka 30 sekunder til det. Hvordan lød den så?
Elementer du kan bruge er;
- Lav en åbning, der får personen til at lytte – gerne noget personligt
- Hvad du arbejder med (dit produkt)
- Hvad dit produkt hjælper folk med
God fornøjelse. PS: Det er ikke for at være kvinde-chuvanistisk. Mænd kan også sagtens være med