De 3 største fejl du gør, når du skal skrive en pressetekst/pressemeddelelse;
1. Skriver en alt for LANG indledning, så det vigtige kommer til sidst
De fleste, der skal tage udgangspunkt i deres egen historie, har en masse på hjertet. Derfor kommer de med lange indledninger, om hvad der går forud for hvorfor de overhovedet henvender sig til pressen og lange beskrivelser af emnet. Alt for ofte med termer, der er alt for indforstået. Det resulterer i at det vigtigste ofte kommer til allersidst.
2. Du har ikke øje for overskriften – den sælger dit budskab
Mange er så optaget af deres emne, at de tænker slet ikke i overskrifter. Den skal fange læseren ind, dvs. Journalisten. Og her er en vigtig oplysning at holde sig for øje. Journalisten skal tændes af din overskrift, som resten af din tekst/meddelelse, så hun kan formidle den videre til læserne. Derfor skal en overskrift fange læseren med det samme, så hun vil læse videre.
3. Du er forsigtig. Bruger forsigtige ord som; lidt, nok, måske, man……
Hvis der er noget, der tænder en journalist af, så er det forsigtighed. Forsigtighed sælger ikke og derfor skal du vide, hvad du vil med det samme. Det handler om ikke at fylde din pressetekst/pressemeddelelse med et hav af informationer – en pressetekst skal pirrer. Ord som; lidt, nok, måske, man, tror, etc…. fortsæt selv ….
HJÆLPEN ER LIGE HER
I de sidste måneder, har jeg, i de sene aftentimer, designet en workshop, som jeg her gerne vil præsentere dig for. Jeg har døbt den ”Knæk koden til pressen”
Kunne du tænke dig at knække koden til pressen? Så har jeg designet en workshop, hvor du kan få værktøjer til at håndtere pressen.