Electropoppens dronning Lady Gaga har i den grad formået, at skabe sig et navn, tilføre electropoppen noget helt nyt og hun har fået sig en kæmpe stor fanskare. Stefani Joanne Angelina Germanotta, som Lady Gaga biologisk er døbt, har fundet sit kunstnernavn efter et, af den legendriske rock-gruppe Queen´s, store hit´s ”Radio Ga Ga” – ret så originalt fundet på. Lady Gaga sælger millioner af albums og hun formår at skabe nyt hipe omkring sig, hver gang hun udgiver albums, drager på turné eller laver nye musikvideoer. Den kun 26 årige stjerne har fået den store anerkendelse fordi hun selv styrer forretningen. Hun skriver alle sine tekster selv, komponerer musikken, designer sine kostumer, laver sin egen koreografi til sine musikvidoer og opfinder nye ting til showbrug. Hun er fuld af gode idéer.
Hvad er det så hun kan? Her har jeg samlet 10 brand tips ala Lady Gaga, som du kan bruge i din business – det er kun din kreativitet, der sætter grænser.
1. Opbyg en fanskare – Her er Facebook, Twitter, Youtube, Linkedin en kær og gratis måde, at forsøge sig med det på
2. Forny en genre – Kig indad i din forretning og spørg dig selv ”Hvad er mine kerneværdier i min business?” ”Hvad er det jeg primært sælger ?” Prøv så at dykke dybere ned og find ud af hvilke fordele du sælger dine kunder?
3. Gå mod mainstream – Gør noget uventet, forstil dig din business er en slags lagkage med den klassiske bund og det du skal er at sætte friske bær på toppen
4. Kommuniker så alle kan være – Brug ingen svære ord og vælg gerne ord alle kan genkende noget i
5. Klart fokus– Det er vigtigt du har et klart fokus, så du ikke blander en masse forskellige produkter og ydelser sammen, men der er en rød tråd gennem det hele, der får det hele til at hænge sammen
6. Skab din egen berømmelse – Spin. Her gælder det netværk, have ambassadører der er fan af din business og som anbefaler dig til andre, plante rygter om nye produkter eller ydelser, der er en slags nedtælling (her er de socialemedier en gave- download min E-Bog om gratis markedsføringskanaler – helt gratis)
7. Vær på rette tid – Rette tid, og rette sted er en af de bedste måder at slå igennem mediemuren. Tænk på da Sofia Manning lancerede coaching i Danmark første gang – der var Sofia på rette tid og rette sted for coaching, der ikke var så udbredt i Danmark på det tidpunkt. Sofia Manning havde samtidigt udgivet sin bog ”Coaching”. Så hold øje med tendenserne. Her gælder det at læse aviser, aviser og aviser – også gerne blogs og andre informative medier, der inspirerer dig og din business
8. Skab din egen stil – skil dig ud. Tør at have et direkte sprog til dine kunder, i din kommunikation og dit outcome. Der er masser af gode opskrifter på, hvordan vores business, nyhedsbreve og websteder skal se ud – men vær lidt vovet, ærlig og original. Gerne med et humoristisk glimt i øjet.
9. Tag chancer – Prøv noget du ikke har prøvet før. Her er det kun din frygt og din kreativitet, der sætter grænser. Hvis du er tilbageholdende, så kunne du starte i det små ved at gøre noget du aldrig har gjort før – hver dag, hver uge eller en gang om måneden.
10. Elsk det du laver – brænd for det – vær passioneret. Min mor sagde engang ”Vis mig dine venner og skal jeg fortælle dig hvem du er.” Dengang var jeg 17 år og synes det var noget vrøvl. Siden har jeg taget det til mig. Derfor er det yderst vigtigt at du brænder for det du laver – det skinner igennem til dine kunder – på alle måder.
God fornøjelse og pøj pøj med dit brand