PR og markedsføring er et vigtigt element i at drive egen business. Indimellem kommer der sole klare idéer, som du er vild med og nærmest hopper i stolen over – ”Den må da gå lige hjem”. Der er udfordringer og benspænd. Journalisterne synes sjældent det samme som dig. Desværre. Sådan er virkeligheden. Derfor er det vigtigt at kunne agerer og navigerer mod en anden kurs.
Det kan f.eks. være et vigtigt medie, der ikke vil tage din historie, det kan være den ikke ”sælger”, det kan være den tematik du har slået an, ikke rammer noget i tidsånden/aktualitets-sfæren eller personer der skulle være ansigtet, ikke vil medvirke til det planlagte, eller du træder i spinaten laver en fejl, der ses af rigtig mange. Eller en helt femte ting.
I sådanne situationer handler det om at kigge bag om. Om det er en stor eller lille virksomhed eller produktion. Vend projekt, budskab eller tematik 180 grader rundt. Kill your darlings i projektet og grav dybere ind. Hvad ser du nu? Hvad ligger lige til højrebenet? Hvordan kan du få afdækket dette?
1. Ny plan – Skriv tre nye vinkler på det du ikke har set før. Alt fra personlige oplevelser, en aktualitet, der fylder medierne lige nu, en trend, en konflikt, som du kan hoppe på eller en kuriøsitet som er opstået undervejs, som du kan finde i dit budskab.
2. Humor og empati for projektet – Fornærmelse og surhed rykker ikke. Det gør klare udmeldinger, at kunne sige fra, også overfor sig selv, og at indrømme sine fejl og tage det hele med et humoristisk glimt i øjet. Det kan næsten alle forstå. Del det med dine venner. Det er langt bedre, end og sidde og putte med det og være flov over det.
3. Kreativitet – Tænk kreativt. Vær kreativ. Leg. Tænk højt mod loftet. Leg frit valg på alle hylder, uden at skelne til øknomi, begrænsninger eller stopklodser. Det kan være de er der. Men i idéfasen er det vigtigt, at kunne slippe dem og få tænkt kreativt på kanten af projektet – sæt helikoptersynet på. Tænk udfordringer og løsninger – mere end begrænsninger. Nogle gange kan tingene løse sig, når kreativiteten får lov at flyve, for at vende tilbage til udgangspunktet.
Pressemæssigt er det sjovest at lege med de store og betydningsfulde medier, at få lov til at opleve fornemmelsen af, at rykke gennem mediemuren. Indrømmet. Dog er min erfaring, at hvis du vender pressestrategien på hovedet og starter i de små lokale medier, kan det sagtens danne en snebold-effekt. Alt for mange regner ikke de lokale medier for noget særligt, men det er et medie, der bliver læst og gransket af et stort antal mennesker. Prøv det.