Ord du skal passe på, hvis du vil have din pressemeddelelse bliver læst.
Betagende. Imponerende. Spektakulær. Appetitlige og bedårende ord. Men det er ikke alle der elsker disse ord. Slet ikke journalister. Derfor er det værd at være opmærksom på modeord, hypede vendinger og elskelige tillægsord, når der skal skrives pressemeddelelser/ pressetekster.En af mine kollegaer, i PR branchen, fik kritik af en habil journalist, for at bruge for mange floskler i hendes pressemeddelelse. Det var tankevækkende. Og frustrerende når en storslået begivenhed skulle beskrives.
Ifølge de amerikanske PR guruer, så er en af brandfælderne i en pressemeddelelse/pressetekst, som du skal pitche, at bruge alt for mange hypede vendinger for at sælge dit budskab.
PR manden Michael Smart, der er en succesfuld PR mand, der får historier i TIMES.com, New York Times og andre vigtige medier, har sammen med New York Times Tech. klummeskribent David Pouge lavet en liste på 20 vendinger, der er ”fordømte ord” og hypet udtryk, der vil undergrave din troværdighed.
Uha, det er skrap læsning;
• Banebrydende
• Milepæl
• Revolutionerende
• Gennembrud
• Nøglefærdig
• Nyeste
• Avanceret
• Best i sin klasse (liga)
• På forkant med
• Best af sin art
• Imponerende
• Dekadent
• Overdådig
• Prægtig
• Pragtfuld
• Luksuriøs
• Utrolig
• Åndeløs spændende
• Usædvanlig
• Ekstraordinær
• Verdensklasse
• Fantastisk
• Betagende
• Lamslående
• Skøn
• Bedårende
• Smuk
• Dramatisk
Mange journalister sletter med det samme en pressemeddelelse, så snart et modeord (Buzzword) eller anden form for hypede ord, dukker op. Andre journalister læser slet ikke de ord, de skimmer dem. Det er som de slet ikke er der. De gør ikke indtryk. De gør ikke noget. Og hvorfor ikke?
Fordi mange journalister læser disse vendinger 20, 30 og 50 gange i løbet af en dag, i pressemeddelelser. Ifølge Michael Smart, så ikke alene ignorere journalisterne disse buzzword, de latterliggøre dem også.
Hvordan undgår vi de fordømte ord?
Vær specifik. Hvis noget er revolutionerende eller banebrydende, hvad er det nye? Hvad er det det gør? Hvorfor er det betagende. Beskriv. Forklar. Uddyb.
Brug navneord og udsagnsord og skær ned på tillægsord og biord. Konkrete billeder sætter liv i din tekst.
Eksempel:
”Afrika er himmel og helvede på ét sted, det derfor jeg elsker hende.
Hun er aldrig lunken, hvis man tør udfordre hende. Hun er det ene eller det andet. Kold eller varm. Hård eller blød. Sort eller hvid. Tidsmæssigt nok mest helvede, følelsesmæssigt nok mest himmel. Modsætningerne nærer hinanden.
Her er varmt nok og stort nok til, at man kan dø på så mange forskellige måder. Og det er derfor det er her, man får den bedste håndfuld vand at drikke.”
(eksemplet har jeg hentet fra Natasha Illum Bergs ”Floder af rød jord”, Rosinante)