9 gode evner, som enhver forretningsindehaver og PR professionel skal have øje for.
Kommunikation er et must for enhver, der beskæftiger sig med PR som en professionel vej. Også hvis du har din egen lille business-biks og vil have synlighed, så er PR en vigtig afdeling i din forretning. Der er et hav af faglige bøger om PR og kommunikation, hvor læren om kommunikation kan læses frem til. Der er kurser og en mængde informationer på nettet om netop PR og kommunikation.
Dog er der evner, som er vigtige at have med sig, når det gælder PR. Vi kan kalde dem ikke indlysende evner? Hvilke evner er nødvendige for at overleve i en PR verden, som normalt ikke er tilknyttet til PR?
Her kommer 10 ikke PR evner, som enhver PR professionel skal kunne – som er et MUST
1. Ledelse og teamwork erfaringer
Hvis du styrer en PR business, sidder som chef i en HR afdeling eller er ansat som presseansvarlig og du arbejder i teams, så er er ledelse en stor del af det arbejde – at vide hvordan du leder er en kunst. Hvis du arbejder med teams er det en stor egenskab at vinde teamets tillid og loyalitet, så de bliver i dit team. Stabilitet er en dyd i et PR team – og i enmands business.
Ustabilitet kan koste dyrt og give dårlig omtale i dit netværk. I et PR team – hvem ønsker at arbejde med nye kollegaer, der skal lære det hele fra bunden – hvert halve år? Kemi i et team eller med dine kunder er meget vigtigt.
2. Økonomiske evner
Evnen til at sætte pris på din PR service er af stor vigtighed, der ofte bliver overset. Økonomi er nøglen til en sund forretning og hvis du ikke prissætter korrekt kan du miste indkomst.
Det første spørgsmål PR professionelle spørger deres kunder ”Hvad er dit budget?” Stemmer det ikke overens med din pris, så er det nødvendigt at være ærlig og lade dem vide, at denne arbejdsforbindelse og kundens budget ikke kan fungere. Forklar hvorfor og kom med andre løsninger.
En måde du kan finde ud af om du prissætter på en passende måde, er at stille dig selv disse spørgsmål
· Hvor mange timer vil du (og hvis du har et team) lægge i projektet?
· Har du brug for hjælp udefra?
· Har du udgifter på projektet?
· Hvilke udgifter vil din kunde ikke betale for?
3. Evner for multitasking
At være succesfuld indenfor PR, kræver du er god til at multitaske. PR jobs kræver at du kan håndtere flere bolde i luften på en gang, end kun at tænke et projekt af gangen.
Hver dag er forskellig, når du arbejder med PR – Mange picher fire forskellige historier (projekter) og deres muligheder til journalister, samtidig med at opdaterer til sociale medier, styre administrative opgaver, sende markedsføringsmateriale til tryk, svare på mails etc. Der vil være forskellige facetter og nuancer at forstå, under de givne omstændigheder.
4. En anden viden
Tillær dig et område, der kan være en tilføjelse til kommunikation. Det er vigtigt at tillære sig kvalifikationer, der ikke nødvendigvis har noget med kommunikation at gøre. Det er sundt at tillære sig nye evner og kan give dig et ekstra kick til dit kommunikationsarbejde.
Tag f.eks. forfatter og videns journalisten Lone frank, der har en Phd. I neurobiologi. Ved siden af sin Phd har hun taget journalistuddannelse, så hun på den måde kan kommunikere sin viden ud til forskellige medier. Lone Frank skriver for Weekendavisen.
http://www.lonefrank.dk/
På den måde vil du, med en anden viden næsten altid sikre dig et job, og du har mulighed for at være forud dine kollegaer i branchen.
Selv har jeg, en uddannelse som journalist og som coach. Derudover har jeg, studeret film og medievidenskab og psykologi – Fag som jeg ikke har gjort færdigt.
5. Matematiske kompetencer
Der er en offentlig vittighed omkring kommunikationsfolk, går på at de kun er i kommunikationsbranchen fordi de ikke brød sig om matematik i skolen og har en frygt for tal. Der skal nok være en række kommunikationsfolk dette vil passe på.
Med de nye mediers opstigning, arbejder kommunikationsfolk nu med at indføre en integreret marketing kommunikation, der binder alle ender sammen – PR, annoncering, marketing, sociale og nye medier etc. Det hele under et tag for at sikre en strategisk fremgangsmåde i denne, non-stop, øjeblikkelige verden vi lever i.
6. Ihærdighed
De fleste viser sin ihærdighed ved at styre sin indsats hen imod den situation, hvor vi tror vi får den mest positive reaktion, men det er ikke alle pressefolk der har den luxsus.
Den største kritik omkring PR er at vi lever i en verden af ”nej” – hvordan du reagere på afslag vil bestemme dit niveau af succes – og fornuft. Det er vigtigt du ikke er bange for ”nej” eller mennesker der ikke ringer tilbage på dine beskeder.
Du bygger dit netværk til medier ved at ringe og ikke være bange for at diskutere din kunde eller din egen historie med journalisterne. Nogen gange kan små ting lede til utrolige muligheder.
Som PR person er det vigtigt at huske på, at fidusen er at lære af sine afslag og forandre sin fremgangsmåde, hvis det er nødvendigt.
7. Diskretion og god dømmekraft
Dine kunder behøver ikke at kende til alle detaljerne af hvad du og researchere inden for medierne, gør på deres vegne. Det betyder ikke at være uærlig. Det betyder at dine kunder ikke behøver at kende til når TV først vil sige ja til et indslag når de ser et billede af kunden, eller at kundens ekspertise hele tiden bliver afvist.
Derfor er det vigtigt du holder så meget information som muligt tæt til dig selv. Og kun involvere din kunde når det er nødvendigt.
8. Sund fornuft og intuition
Dagligt behandler PR personer opgaver med en vis overvågning og fremskridt for kundernes troværdighed og rygte. Det handler ikke kun om at snakke, snakke, snakke og få meddelelser ud. PR personer skal gøre deres hjemmearbejde lang tid før de åbner deres mund og deler deres tanker.
Du er nødt til at bruge en mængde sund fornuft og ikke virke tonedøv ufølsom, når du har stukket dit budskab ud.
PR handler om at være en strategisk kommunikator og sætte prikken over i ´et. Kritisk tankevirksomhed og sund fornuft er nøgle egenskaber til dette.
PR personer er formidlere på samme vis som en ”kirsten giftekniv” mellem information og informationens søgere. At være dygtig til at læse mellem linjerne er en anden vigtig del af af jobbet.
De fleste mennesker tænker mest på dem selv. Find din egen personlige hjertesag og gør dig professionel umage. Sætte prikken over i ´et er ikke altid let eller ligetil, så brug dit hoved.
9. Kreativitet
Det er altid forventet at en PR person altid har fingeren på pulsen med deres publikum, lige meget hvor mange medier der nu findes, specielt med med de sociale mediers indtog. Derfor er det vigtigt at finde nye veje for at markedsføre dine kunder.
De sociale medier er et sted, hvor synlighed er et must – micro-blogs er vigtige, hvis der er særlige ”varer, ydelser, kvalifikationer” som dine kunde besidder, og der ville værd at blogge omkring.
Jeg kan ikke sige det nok. Læs, læs og læs – bøger, aviser, udenlandske aviser, e-bøger og følg med på nettet. Hør radio. Jeg ynder selv at lytte til ”Sproglaboratoriet”på DR P1 – i det hele taget er P1 et medie at få forstand af. Se Nyheder på Tv eller computeren. Og vend regelmæssigt tingene på hovedet.
På den måde holder du din kreativitet ved lige og dine kunder glade.